loading

mondriaanjaar

PROGRAMMA & AANMELDEN 10 OKTOBER – click hier 

nieuwsbiref

 

BUSINESS CASE

 

Resultaat –  duurzame ROI

Mondriaan & De Stijl bestaat 100 jaar. Het Gemeentemuseum Den Haag en de Gemeente Den Haag willen met organisaties uit culturele-, maatschappelijke, wetenschappelijke en commerciële organisaties business cases ontwikkelen om de stad, inwoners en bedrijven te versterken.  Het Mondriaanjaar  biedt een mooie kans om Den Haag aan een breed publiek te presenteren en economische spin-off te genereren. De 4 te behalen resultaten:

 

2017:                          positieve ROI op het Mondriaan jaar;

Legacy:                     Mondriaan blijvend verbinden aan regio Den Haag en attractiviteit versterken;

Blauwdruk:              een blauwdruk ontwikkelen voor andere themajaren;

Museumkwartier:   stepping stone voor het Museumkwartier.

 

Concept –   jaarkalender

Het jaar is geïnitieerd door NBTC Holland Marketing en wordt door diverse steden opgepakt. In Den Haag willen het Gemeentemuseum- en de gemeente Den Haag een regionale kalender met het veld ontwikkelen om het jaar inhoud te geven. Overall vindt er city dressing plaats en programmeert het Gemeentemuseum. Enkele ideeën zijn reeds in de maak: Het Mondriaan Paviljoen, Het Mondriaan Pop up Museum, Murals in de Schilderswijk, Mondriaan & Designkwartier, The Taste of Mondriaan, Mondriaan meets Jazz, Mondriaan Danst en diverse exposities in het Gemeentemuseum ondersteunt met communicatie.

 

Citydressing
Het Gemeentemuseum en de gemeente geven meteen een mooie voorzet. Op dit moment werken zij samen met een aantal citydressers aan een ontwerp om de hele stad in een klap om te toveren tot een groot Mondriaanschilderij. Met een paar kleine, maar wel kwalitatieve ingrepen, kunnen zowel grote als kleine gebouwen, hoge torens en etalages en publieke ruimtes en private gebouwen in Mondriaankleuren worden gehuld. Op dit moment wordt nog hard gewerkt aan het finale ontwerp, maar binnenkort vertellen we u graag meer over de wijze waarop u ook mee kunt doen.

 

Wat doet het Gemeentemuseum?
Het Gemeentemuseum heeft de grootste collectie Mondriaans en De Stijl ter wereld. Bovendien pakt het uit met maar liefst 3 tentoonstellingen. Een daarvan is in het bijzonder spectaculair: het toont voor het eerst in zijn geschiedenis al zijn 300 (!) Mondriaans in 1 overweldigende tentoonstelling. Lees hier en hier meer!

 

1. “Mondrian meets Jazz in the Hague”.
Den Haag kent, naast een belangrijke jazzopleiding aan het Koninklijk Conservatorium,  een lange jazztraditie van festivals, programmeurs, grote zalen en kleine jazzkroegen. Piet Mondriaan is een groot jazzliefhebber geweest. Van Boogie Woogie tot Louis Armstrong en van Bix Beiderbecke tot Duke Ellington. 2017 vraagt er om deze krachten te bundelen. Wordt dat alleen een marketing- en communicatiebenadering of tellen we tot vier en gaan we echt swingen in Den Haag? Speelt u mee?

 

2. Het Mondriaan Paviljoen
Het plan is opgevat om bij Den Haag Centraal – op de Koekamp – een Mondriaanpaviljoen te realiseren. Een plek waar diverse routes per boot, fiets, benenwagen en tram starten. Tevens een plek waar merchandise wordt verkocht, mondriaanhapjes worden genuttigd en diverse pop-up voorstellingen en tentoonstellingen plaats hebben. Doel is om tijdens de CBC bijeenkomst partners te verbinden aan dit idee, om de businesscase sluitend te maken.

 

3. Murals in de Schilderswijk
Ontwerper Richard Sluijs (Studio RichLab) heeft een plan ontwikkeld om in én met de Schilderswijk een aantal muren te voorzien van De Stijl-iconen. De uitvoering zal geschieden in samenwerking met o.a. The Hague Street Art en scholieren van het ROC Mondriaan. Daarnaast bestaat het plan om met de Vaillant en City Mondial een Mondriaan Pop Up Museum te realiseren rond mode en servies, een straat om te dopen tot Mondriaanstraat, een Mondriaandans te doen. Kortom: ideeën voldoende, maar het moet nog structuur, vorm en een degelijke financiering krijgen. Doel is om tijdens de CBC serieuze partners aan te laten haken die kunnen helpen in organisatie en financiering.

 

4. Mondriaan & Festival Designkwartier:
19 – 21 mei 2017 wordt in het Zeeheldenkwartier het Festival Designkwartier georganiseerd. Dit jaar zal daar De Stijl en Mondriaan als inspiratiebron centraal staan. Het idee is ontstaan om enkele (jonge) designers te vragen om een product te ontwerpen, te maken en tentoon te stellen. We willen verschillende disciplines combineren. Zo zouden we graag aansluiting zoeken met bijvoorbeeld Todays Art, Rewire of Zaal3.

 

5. Wat is jouw Mondriaan?
De Centrale Bibliotheek op het Spui. Centraler dan centraal. De Bieb wil graag haar ruimte ter beschikking stellen om Mondriaan en De Stijl op een mooie manier te presenteren. De Bieb denkt zelf aan een competitie onder een jeugdig publiek. De volgende vraag staat centraal in de competitie: “Wat is jouw Mondriaan?” Doel is om tijdens de CBC het kernidee verder te brengen en partners aan te laten sluiten.

 

6. Festival Classique & Mondriaan:
15 – 25 juni 2017: Het Residentie Orkest trapt Festival Classique 2017 af in het Kurhaus met een wervelende voorstelling rondom Mondriaan. In het kader van het Mondriaan-jaar vraagt Festival Classique Corpus Acrobatics een nouveau cirque show te creëren rondom het werk van Piet Mondriaan, op muziek uitgevoerd door het Residentie Orkest. Festival Classique zoekt – op die dagen dat de voorstelling een Mondriaantint heeft ook aankleding in het thema, zichtbaarheid in de openbare ruimte en randprogrammering. Wie schuift aan?

 

Business Case –  van beleving naar besteding

De gemeente stelt 150K  beschikbaar, het museum investeert en andere fondsen sluiten zich aan om samen met genoemde organisaties meerwaarde te creëren. De business case van individuele projecten en totaal zijn in de volgende formule is samen te vatten:

 

((eenmalig bezoek + nieuw bezoek + terugkeerbezoek) x (geschatte)besteding)) – investering = ROI

 

Plan van aanpak

10 oktober    – CBC initiatie business cases;

November    – Kaf & koren sessie;

December     – Tenminste drie cases zijn up and running;

WITH

Inspiratie

Themajaar Van Gogh 2015

 

Resultaat

Meer beleving, Terugkerend (verblijfs) toerisme, versterken, vestigingsklimaat.

 

Eigenaar

Hans Buurman, Gemeente Museum

Matthijs de Groot, Great Concepts

 

MAAKelaar Maarten Gresnigt

 

Vraag CBC?

1)  Toetsing Business Cases

2)  Netwerk

3)   Röring

Als u doorsurft op deze website, gaat u akkoord met de plaatsing van cookies. Meer informatie Deze melding verbergen